سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به وبلاگ یاسان خوش آمدید .

زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ به عنوان یک پروژه خارق العاده، در سال 2003 میلادی تحت هدایت یک تیم تحقیق و توسعه از دانشگاه MIT ایالات متحده کلید خورد. پروژه‌ای که بر پایه ساخت یک نرم افزار برای کودکان جهت آشنایی با مفاهیم و اصول برنامه نویسی بنا شده بود. انتشار نسخه ابتدایی اسکراچ چهار سال به طول انجامید، ولی این زبان برنامه نویسی با انتشار اسکراچ 2 در سال 2013 میلادی توجه همگان را به خود جلب نمود. مسئول اصلی تیم سازنده زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ، آقای میشل رسنیک می‌باشد که یکی از دانشمندان بزرگ حوزه علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT می‌باشد.

ایده اصلی زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ

به طور کلی زبان‌های برنامه نویسی از یکسری کد تشکیل شده‌اند، که خواسته برنامه نویسان را از طریق این کدها به زبان ماشین (صفر و یک) تبدیل می‌نمایند. تمام برنامه‌ها می‌توانند ابتدا در قالب یک فلوچارت ترسیم شوند و سپس تبدیل به کدهای زبان‌های مختلف برنامه نویسی شوند. پس در نتیجه هر برنامه را می‌توان در قالب فلوچارت ترسیم نمود و همین ایده پایه اصلی ساخت زبان برنامه نویسی کودکان اسکراچ می‌باشد.

استفاده از بلوک های استاندارد در اسکراچ

در فلوچارت شروع و پایان برنامه توسط بیضی رسم می‌شود و در اسکراچ نیز شروع و پایان توسط بیضی ترسیم می‌گردد. در فلوچارت دستورات مختلف در مستطیل نوشته می‌شوند که در محیط برنامه نویسی اسکراچ نیز این دستورات در بلوک‌های مستطیلی نوشته می‌شوند. شروط در برنامه نویسی بسیار پرکاربرد هستند و علامت شرط در فلوچارت به وسیله لوزی رسم می‌شود که در محیط اسکراچ نیز شروط در مثلث ترسیم می‌شوند. دستورات ورودی و خروجی نیز که وظیفه دریافت داده‌ها و نمایش اطلاعات را دارند در فلوچارت به وسیله ذوزنقه رسم می‌شوند ولی در اسکراچ با بلوکی نزدیک به شکل ذوزنقه نشان داده می‌شوند.

برای مطالعه ادامه ی این مقاله اینجا کلیک کنید.